Brannsjef

 

 

Om stillingen
Nordkapp kommune har ledig en 100 % fast stilling som brannsjef/virksomhetsleder for Nordkapp brann og redning fra 1.1.2023.

Brannsjefen er øverste leder for Nordkapp brann og redning og vil ha både økonomi- og personalansvar for virksomheten. I tillegg til administrative oppgaver skal brannsjefen også være leder av beredskapsarbeidet og leder av det forebyggendearbeidet.

Nordkapp brann og redning er organisert under Teknisk sektor og brannsjefen rapporterer til kommunalsjef.

Nordkapp brann og redning består av deltidspersonell på 16 ansatte, hvorav fire er utrykningsledere. Brannsjefen leder også det forbyggende brannvern, feiing og tilsyn som består av en ansatt i 100% stilling.

Fra og med 1. januar 2023 har Nordkapp kommune overtatt ansvaret for IUA (Interkommunalt utvalg mot akutt forurensing). Nordkapp er vertskommune for dette interkommunale samarbeidet og brannsjefen vil være styreleder og inneha sekretariatrollen. Samarbeidskommunene er Porsanger, Karasjok, Lebesby og Gamvik.

Brannsjefen må samarbeide godt med interne virksomheter i kommunen i tillegg til eksterne samarbeidspartnere innad i kommunen og i andre kommuner. De viktigste eksterne samarbeidspartnerne vil være Avinor, politi, ambulanse og sivilforsvaret. Det vil være viktig å bygge opp kunnskap og samhandling med Porsanger i forhold til sikkerhet rundt brannslukking i tuneller.

Arbeidstid er dagtid, men brannsjefen kan bli en del av vaktordningen.

 

Arbeidsoppgaver

  • Økonomi-, budsjett-, og resultatansvar for Nordkapp brann og redning
  • Fag- og personalansvar, herunder planlegging av vaktordninger o.a
  • Saksutredning til politisk behandling
  • Ledelse av brannkorpset i henhold til lov og forskrift med påfølgende øvelser/øvelsesplanlegging
  • Gjennomføring og oppfølging av forbedringsarbeid og endringsprosesser
  • Leder for brannberedskap
  • Leder for forebyggende brannvern, tilsyn og feiing
  • Ivareta vertsskapsansvar og beredskapsarbeid IUA
  • Samarbeid med interne og eksterne virksomheter
  • Ansvarlig for beredskapsplaner/ROS
  • Inngår i kommunens kriseledelse med overordnet beredskapsansvar
  • Presse- og mediehåndtering
  • Andre oppgaver kan bli tillagt stillingen

Kvalifikasjonskrav

  • Leder av brann- og redningsvesenet i ansvarsområde med færre enn 20 000 innbyggere skal ha gjennomført yrkesutdanning i forebyggende brannvern, jf. Brann- og redningsforskriften § 40, og kurs i overordnet vaktberedskap og innsatsledelse, jf. forskriften § 44, og enten ha
    a) universitets- eller høgskoleutdanning på bachelornivå,
    b) kvalifikasjoner som leder av forebyggendearbeidet, jf. forskriften § 43, og minst to års erfaring som leder, eller
    c) kvalifikasjoner som leder av beredskapsarbeidet, jf. forskriften § 42, og minst to års erfaring som leder.
  • Aktuelle kandidater må forplikte seg til å ta yrkesutdanning i forebyggende brannvern samt kurs i overordnet vaktberedskap og innsatsledelse. Dette må gjennomføres snarest etter tiltredelse dersom en ikke har dette fra tidligere, og senest innen to år. Utdanningen finner sted ved Norges brannskole i Tjeldsund.
  • Relevant erfaring fra offentlig eller privat virksomhet
  • God beredskapsforståelse
  • Førerkort klasse B og utrykningskompetansebevis, kode 160. Søker som ev. ikke har denne tilleggskompetansen må gjennomføre den i ettertid.
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk
  • Tilfredsstillende og gyldig politiattest må fremvises før ansettelse

Det er i tillegg ønskelig med

  • Ledererfaring fra beredskapsarbeid, IUA eller lignende
  • Erfaring fra arbeid som brannkonstabel
  • Erfaring fra arbeid med offentlig forvaltning og saksutredning

Personlige egenskaper

  • Du har gode kommunikasjons- og samarbeidsevner
  • Du evner å lede og veilede andre både skriftlig og muntlig
  • Du er faglig sterk og jobber målrettet
  • Du er tydelig og trygg i vanskelige og stressede situasjoner
  • Du har forståelse og respekt for å arbeide i skjæringspunktet mellom administrasjon og politikk
    Personlig egnethet og gode lederegenskaper vil vektlegges i stor grad.

 

Vi tilbyr

  • Utfordrende, fleksible og spennende arbeidsoppgaver innenfor et fagområde som er under utvikling
  • Mulighet for å være med å forme sin egen arbeidsplass
  • Engasjerte og hyggelige kollegaer
  • Et åpent, aktivt og inkluderende arbeidsmiljø
  • Lønn etter Hovedtariffavtalens kapittel 3, virksomhetsleder med særaldersgrense
  • Fleksibel arbeidstid, sommertid/vintertid
  • Gode pensjons- og forsikringsordninger i KLP
  • Gratis barnehageplass fra 1. august 2023.
  • Nedskriving av studielån så lenge Stortinget bestemmer, les mer hos Lånekassen
  • Særskilt fradrag for skattested i Troms og Finnmark, les mer hos Skatteetaten
  • Vilkår for stillingen følger lover og avtaler som gjelder til enhver tid

For søkere som ikke er bosatt i Nordkapp kommune tilbys i tillegg følgende

  • Flyttegodtgjørelse etter kommunens reglement
  • Hjelp med å finne bolig

Annet

Nordkapp kommune ønsker å gjenspeile befolkningen for øvrig og være en mangfoldig organisasjon. Kvalifiserte kandidater uansett alder, kjønn eller etnisitet oppfordres til å søke.

Søknader må registreres elektronisk i Jobbnorge.no. Vi henstiller søkere om å skrive søknadsbrev og CV direkte i søkeportalen og ikke legge disse som vedlegg. Relevante vitnemål, kursbevis og attester legges ved den elektroniske søknaden.

Søkere som ønsker å være unntatt offentlighet må begrunne dette særskilt. Begrunnelsen vil bli vurdert etter reglene i Offentlighetsloven. Hvis det etter kommunens vurderinger ikke foreligger en særskilt grunn til unntak, vil søkerlisten bli offentliggjort. Søker vil i et slikt tilfelle bli kontaktet på forhånd og vil få muligheten til å trekke søknaden.

 

Spørsmål om stillingen kan rettes til
Kommunalsjef Teknisk sektor, Lennart Karlsen
Telefon: 901 91 681
E-post: [email protected]

 

Søk stillingen

 

  • Søknadsfrist: 5. mars 2023
  • Arbeidsgiver: Nordkapp kommune
  • Kommune: Nordkapp
  • Omfang: Heltid
  • Varighet: Fast
  • Arbeidssted: Honningsvåg og omegn

 

Nordkapp kommune ønsker deg velkommen til å bo og arbeide i Norges nordligste kommune. Nordkapp kommune er organisert i sektorene Helse,- rehabilitering- og omsorg, Oppvekst,- kultur- og velferd, Tekniske tjenester og Økonomi og stab. Vi har ca. 400 ansatte i kommunen, inkludert faste ansatte og tilkallingsvikarer. Vi er ca. 3000 innbyggere i kommunen som lever av blant annet fiskeri, havbruk, reiselivs- og tjenesteytende næringer, i tillegg til offentlig sektor. Honningsvåg er kommunesenteret og er vertskap for blant annet Kystverket Troms og Finnmark, og Nordkapp videregående skole og Maritime Fagskole.

Kommunen har et aktivt idretts- og kulturliv og er viden kjent for sitt gode revymiljø. Nordkappfestivalen i juni og Nordkapp Filmfestival i september tiltrekker seg folk fra fjern og nær. Over 250 000 turister besøker Nordkapplatået om sommeren, og vinterturismen er økende. Nordkappsamfunnet er åpent og inkluderende og kan tilby deg kultur- og naturopplevelser for livet i midnattsol, nordlys og mørketid.

 

Del stillingen

Selskap

Nordkapp kommune

Kategorier

Kontaktinfo

  • Stine Kjosbakken
  • Tittel: Virksomhetsleder
  • E-Post: [email protected]
  • Mobil/Tlf: Telefon: 930 29 280
  • Anne-Trine Elde
  • Tittel: Kommunalsjef
  • E-Post: [email protected]
  • Mobil/Tlf: Telefon: 970 12 660

Lokasjon

  • Nordkapp

Søknadsfrist

Mars 5, 2023